نمایشگر دسته ای مطالب
نمایشگر دسته ای مطالب

دیدار اعضای گروه بهبود کیفیت سواد آموزی استان با امام جمعه یزد

دیدار اعضای گروه بهبود کیفیت سواد آموزی استان با امام جمعه یزد


امام جمعه یزد گفت : مربیان سوادآموزی از میان افراد تاثیرگذار انتخاب شوند.

 آیت‌الله محمدرضا ناصری " در دیدار با مسئولان سوادآموزی استان یزد به مناسبت سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی با تاکید بر اهمیت آگاهی مربیان سوادآموزی در مسیر علم آموزی به ویژه به اتباع خارجی گفت: مربیان سوادآموزی از میان افراد تاثیرگذار و باسوادتر انتخاب شوند.

وی با اشاره به دستورات امام راحل در مورد سوادآموزی اظهار داشت: در همه دستورات امام خمینی (ره)، بنای الهی و خدایی داشته بنابراین موثر افتاده و مردم از آن استقبال کرده‌اند که سوادآموزی نیز از آن جمله است.

امام جمعه یزد افزود: پس از دستور امام راحل برای تشکیل نهضت سوادآموزی، مربیان مخلص و کاری نیز پای کار آمدند و کشور را از سواد ۴۰ درصدی به ۹۰ درصدی و نزدیک به ۱۰۰ درصدی رساندند و همه اینها کار را با نیت خالص خدایی و به عشق مردم انجام دادند و این روند سوادآموزی حتی در دوران دفاع مقدس نیز ادامه داشت.

آیت الله ناصری ادامه داد: سوادآموزی حرکت بزرگی بود که در همه زمینه‌ها به مردم کمک کرد و در بسیاری از مناطق، مربیان نهضت سوادآموزی حتی به مسائل بهداشتی، اعتقادی، اخلاقی و دینی مردم نیز ورود کردند و رشد بسیار خوبی را نیز رقم زدند.

امام جمعه یزد در مورد سوادآموزی اتباع خارجی نیز عنوان کرد: بی‌سوادی در شأن انسان مسلمان نیست و باسواد شدن آنها اتفاق بزرگی بود که می تواند حتی کشورهای آنها را متحول کند ضمن اینکه آموزش اعتقادات اسلامی نیز می‌تواند این افراد را در مسیر مستقیم و تعالی قرار دهد.

وی تاکید کرد: البته مربیان ما نیز باید سواد کافی داشته باشند که بتوانند مسیر درست را به آنها نشان دهند و آنها را با مکتب اهل بیت (ع) نیز آشنا کنند و علاوه بر سوادآموزی، آنها را در مسیر رشد و پیشرفت نیز قرار دهند.

آیت الله ناصری ادامه داد: تدبیر و تدبر و قدرت عقلانیت آنها نیز باید در مسیر سوادآموزی تقویت شود تا در دوره‌های مختلف زندگی بتوانند شناخت درستی از حق و باطل داشته باشند زیرا فضاهای مجازی و رسانه های معاند به همه جا نفوذ کرده‌اند و لازم است این افراد بصیرت درستی نسبت به دین، انقلاب و مکتب اسلام داشته باشند.

وی عنوان کرد: معلمان نهضت سوادآموزی به ویژه برای اتباع خارجی باید عالم‌تر، با اخلاق‌تر، با سوادتر، صبورتر و خوش‌اخلاق‌تر از سایر معلمان باشند تا اثرگذاری آنها بیشتر باشد.

امام جمعه یزد اظهار امیدواری کرد: مربیان و دست اندرکاران سوادآموزی بتوانند در مسیر رسالت خود موفق عمل کنند و راهنما و معلم افراد بی‌سواد باشند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان یزد نیز در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی و دو شهید نهضت سوادآموزی یزد با اشاره به زمان آغاز سوادآموزی در استان یزد، اظهار داشت: سوادآموزی در یزد با محوریت روحانیت آغاز شد و ائمه جمعه در پیشبرد اهداف نهضت در ادوار مختلف نقش مهمی ایفا کردند.

" مرآت امین الرعایا " با اشاره به تاکید نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد بر تعلیم و سوادآموزی اتباع خارجی در سال‌های قبل افزود: از سال ۹۳ تاکنون ۹ هزار و ۱۰ تبعه خارجی در استان باسواد شدند و بیش از هزار و ۴۰۵ نفر نیز در دوره تکمیلی آموزش دیدند.

وی با اشاره به اینکه استان یزد در زمینه سواد پایه نسبت به سایر استان‌ها پیشتاز است، عنوان کرد: در حال حاضر ۹۹.۹ درصد جمعیت استان یزد از سواد پایه بهره‌مند هستند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان یزد در مورد مشکلات سوادآموزی استان یزد بیان کرد: پراکندگی جمعیت بی‌سواد باقیمانده، عدم جذب و عدم شناسایی بی‌سوادان از مهمترین مشکلات استان یزد در مسیر سوادآموزی است ضمن اینکه کرونا نیز عامل دیگری است که این روزها بر سختی کار سوادآموزی افزوده و برای جذب و شناسایی با محدودیت های بسیاری مواجه هستیم.

امین الرعایا ادامه داد: امیدواریم با این شرایط، تشکیل کلاس‌های سوادآموزی را به هر نحو ممکن از طریق فضای مجازی به پیش ببریم و در کنار آن، بتوانیم انسداد بی‌سوادی در یزد را با شناسایی افراد بازمانده از تحصیل، رقم بزنیم.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استان یزد نیز با اشاره به اینکه بیشترین مهاجران استان یزد را اتباع افغانستانی تشکیل می دهند، اظهار داشت: مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران از سال‌های ۵۷ و ۵۸  آغاز شد و با توجه به اینکه مقدمات بازگشت آنها به کشورشان فراهم شد، به دلیل ناامنی‌های افغانستان، ماندگاری آنها طولانی و روز به روز بر جمعیت آنها افزوده شد.

" سعید پرویزی " با اشاره به فعالیت این مهاجران در حوزه های ساختمانی و پروژه های عمرانی در دوران سازندگی و بعد از آن، عنوان کرد: با ماندگار شدن مهاجران، مسئولان به تدریج به فکر ساماندهی آنها افتادند و بعد از چهار دهه از حضورشان در ایران و استان یزد، بحث سوادآموزی آنها نیز مطرح شد.

پرویزی با بیان اینکه سوادآموزی می تواند بسترساز ساماندهی سایر امور مربوط به اتباع خارجی نیز باشد، اظهار داشت: سوادآموزی خشت اول کار فرهنگی بر این قشر بود بر این اساس اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی استان یزد و سوادآموزی استان با آغوش باز به استقبال برنامه‌های یکدیگر در این حوزه رفتند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استان یزد یادآور شد: در حال حاضر، در آموزش و پرورش ۱۹ هزار دانش آموز تبعه خارجی و در سوادآموزی نیز ۱۱ هزار فرد بی‌سواد بزرگسال زیرپوشش قرار گرفته اند ضمن اینکه در سطوح عالی نیز ۶۲۰ دانشجوی تبعه خارجی در دانشگاه های استان مشغول تحصیل هستند.

وی ادامه داد: ۱۱ باب مدرسه در استان یزد با جذب اعتبارات بین المللی ایجاد شده و احداث شده و در تلاش برای دریافت مجوز دو مدرسه دیگر در سال آینده میلادی برای استان هستیم.

پرویزی با بیان اینکه کار سوادآموزی در حوزه اتباع خارجی بسیار دشوارتر است، عنوان کرد: ترغیب به سوادآموزی و جذب افراد بی‌سواد تبعه خارجی به کلاس‌های سوادآموزی با توجه به پیشینه اعتقادی و دیدگاه‌ها و تعصبات برخی از آنها، دشوارتر است با این وجود، استان یزد در این زمینه نیز در سطح کشور سرآمد است و این امر را مرهون تلاش مربیان هستیم.