نمایشگر دسته ای مطالب نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

آموزش زندگی را دگرگون می کند

آموزش زندگی را دگرگون می کند
ار : 1394/3/31 يكشنبه

 

پیشگفتار:

       یازدهمین گزارش پایش جهانی آموزش برای همه ، معطوف به بررسی پیشرفت کشورهای مختلف در حوزه های مرتبط با تعهدات بین المللی ، توسط یونسکو در سال 2014 میلادی منتشر و پس از ترجمه توسط کمیسیون ملی یونسکوی جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است.

این گزارش در 3 بخش ارائه شده است . بخش اول آن به اعلام اطلاعات و آمار و بررسی میزان پیشرفت کشورها در خصوص 6 هدف آموزش و پرورش برای همه اختصاص یافته است ، بر اساس این گزارش علی رغم تلاش ، کودکان بسیاری از مراقبت های اوان کودکی و آموزش محروم هستند و حدود 25% از کودکان زیر 5 سال از کوتاهی قد ناشی از سوء تغذیه رنج می برند.، بسیاری از کودکان بخصوص در کشورهای جنگ زده از تحصیل در مدارس محروم هستند که تعداد آنها 57 میلیون نفر برآورد می شود. بسیاری از نوجوانانی که دوره ابتدایی را تمام کرده اند (بخصوص دختران) امکان تحصیل در دوره متوسطه را پیدا نمی کنند.

سوادآموزی بزرگسالان بهبودی نداشته است و در خلال سالهای 2000 تا 2014 فقط 1% کاهش در میزان بی سوادی را شاهد هستیم ، نهایتا به دلیل پائین بودن کیفیت آموزشی ، بسیاری از کودکان مهارتهای اولیه سواد را یاد نمی گیرند ، به طوری که نیمی از 250 میلیون کودکی که مهارتهای اولیه خواندن و نوشتن را بلد نیستند ، سابقه چند سال تحصیل در مدرسه را دارند.

بخش دوم گزارش به ارائه شواهدی روشن و صریح اشاره می کند که اهمیت آموزش را  برای نیل به اهداف توسعه در تامین زندگی سالم بعداز سال 2015 میلادی بیان می کند. که در این مقاله، به ذکر بعضی از شواهد ، اشاره میکنم.

بخش سوم گزارش هم بر اهمیت استمرار و اجرای سیاست های الزام آور برای تامین بهبود و صلاحیت های حرفه ایی معلمان و ضرورت حمایت از آنان برای غلبه بر چالش های یادگیری در سالهای پس از 2015 اختصاص یافته است و انشاء ا... در فرصتی دیگر به آن پرداخته خواهد شد.

مقدمه :

همانطور که گفته شد در بخش دوم این گزارش ، به اهمیت آموزش در تحول و دگرگونی شرایط زندگی پرداخته شده است . آموزش یکی از حقوق اولیه و اساسی تمامی شهروندان محسوب می شود. آموزش در برگیرنده دانش و مهارتهایی است که به مردم اجازه می دهد ، از ظرفیت کامل خود استفاده کرده و به این ترتیب تسهیل گر سایر اهداف توسعه ایی باشد.

آموزش جزء اصلی تمام برنامه های فقرزدایی است چون آموزش ، موجب توسعه فرصت های شغلی شده و موجب کارآفرینی و خود اتکایی و خود شکوفایی اقتصادی می شود ، لذا از فقر می کاهد.

آموزش ، آگاهی ها و مهارتهای عمومی را در زمینه بهداشت سلامت افزایش داده و فرصت برخورداری از زندگی سالم را افزایش می دهد. که خود موجب کاهش هزینه ها ، افزایش طول عمر و احساس رضایت از زندگی است.

همچنین آموزش موجب تحکیم و تعمیق پایه های دموکراسی شده و نگرش ها را نسبت به حفاظت محیط زیست و توانمندسازی زنان تغییر می دهد. بصورت خاص ، آموزش دختران و زنان ، قدرت تحول و دگرگون کنندگی بی نظیری دارد.

مهمترین یافته های گزارش :

الف- افزایش قابلیت مقابله با فقر:

v     بررسی های گروه تدوین گزارش نشان می دهد، اگر همه دانش آموزان در حالی مدرسه را ترک کنند که از مهارت خواندن برخوردار باشند، 171 میلیون از چنگ فقر نجات می یابند . این به منزله کاهش 12% در سطح فقر جهانی است. در سطح جهانی یک سال آموزش به طور متوسط ، با 10% افزایش درآمد همراه است.

v     آموزش به مردم تانزانیا کمک کرده است تا با فقر مقابله کنند .در این کشور 82% کارکنانی که سواد آنها کمتر از دوره ابتدایی بود، زیر خط فقر بودند، افرادی که دوره ابتدایی را گذرانده اند حدود 20% کمتر به فقر مبتلا هستند. افرادی که وارد دوره متوسطه شده اند، تقریبا 60% کمتر دچار فقر شده اند. ودر پاکستان  زنان کارگری که از مهارتهای سوادآموزی برخوردار هستند ، 95% بیشتر از زنانی که مهارتهای سوادآموزی کمتری دارند ، درآمد کسب می کنند.

v     آموزش موجب پویایی و افزایش عملکرد کارگران تحصیل کرده و کسب درامد بیشتر میشود. به طوریکه در اوگاندا مالکان تجارت های خانگی که آموزش ابتدایی دارند ،36% بیشتر از افراد بی سواد و کسانی که دوره متوسطه را گذرانده اند ، 56% بیشتر از افراد بی سواد،  درآمد دارند. و در موزامبیک احتمال اینکه کشاورزان باسواد اقدام به کشت موفق و پربازده محصولات کنند، 26% بیشتر از کشاورزان بی سواد بوده است.

v     آموزش به مردم مناطق روستایی کمک می کند تا با مشارکت در کارهای خارج از مزرعه ، منابع درآمدی خود را متنوع تر نمایند. به طوری که در مناطق روستایی اندونزی 15% مردان و 17% زنان بدون آموزش، فرصت اشتغال دارند در حالیکه اگر تا دوره متوسطه تحصیل کنند ، به ترتیب 61% و 72% مردان و زنان فرصت اشتغال می یابند.

v     والدین باسواد ، کودکان باسوادتری دارند ، تحلیل یافته های تحقیقات خانوار در 56 کشور نشان می دهد ، که هرچه سالهای تحصیل مادران بالاتر باشد به همان نسبت کودکان( به خصوص دختران )  32/0 سال بیشتر تحصیل می کنند. همچنین بررسی ها نشان داده است، با افزایش یک سال در متوسط سالهای تحصیل جمعیت یک کشور ، سرانه تولید ناخالص ملی از 2% به 2/5% افزایش می یابد.

v     فقط با سرمایه گذاری در آموزش برابر( اطمینان از اینکه افراد فقیر سالهای بیشتری را در مدرسه تحصیل می کنند) ، کشورها می توانند به آن چنان رشدی دست یابند که فقر را کنترل یا ریشه کن نمایند.تحقیقات نشان می دهد میانگین سالهای تحصیل شهروندانگواتمالایی در فاصله 1995  2005 فقط 2/3 سال بوده است ، اگر این کشور می توانست سالهای تحصیل خود را به 7/5 سال افزایش دهد، می توانست میانگین نرخ رشد سالانه خود را در فاصله 2005 تا 2010 دو برابر افزایش دهد که برابر با 500 دلار درآمد اضافی برای هر نفر بود.

ب- برخورداری از زندگی سالم:

Ø     آموزش فرصت های مردم را برای زندگی سالم تر افزایش می دهد و یکی از بهترین روشها برای بهبود سلامت مردم است.به طوریکه شواهد جهانی نشان میدهد اگر مادران دوره ابتدایی را به اتمام برسانند ، نرخ مرگ و میر آنها 66% کمتر می شود.

Ø     در سال 2012 ، حدود 6/6 میلیون کودک زیر 50 سال فوت کرده اند که بسیاری از آنها در کشورهای کم درآمد بوده اند، برآوردها نشان می دهد اگر همه زنان این کشورها دوره ابتدایی را به پایان رسانده بودند ، نرخ مرگ و میر کودکان زیر 5 سال آنها تا 15% کاهش می یافت ، اگراین افراد تا پایان متوسطه تحصیل می کردند، نرخ مرگ و میر تا 49% کاهش می یافت.

Ø     مادران باسواد بیشتر از بیماریهای خاص اطلاع دارند ، بنابراین اقداماتی را جهت پیشگیری از آنها انجام می دهند. بررسی ها نشان میدهد،  نرخ مرگ و میر کودکان در اثر بیماریهای معروف مثل ذات الریه ، مالاریا ، اسهال ، دیفتری ، کزاز ، سیاه سرفه ، حدود 10% نرخ مرگ و میر را کاهش می دهد.

Ø      آموزش کلید اصلی مبارزه با مرگ و میر کودکان است . سوء تغذیه علت اصلی بیش از 45% مرگ و میرهای کودکان است ، کوتاهی قد یکی از پیامدهای سوء تغذیه است ، مطالعات جهانی نشان می دهد در کشورهای فقیر زنانی که تا حد دوره متوسطه تحصیل می کنند ، 26% می توانند عارضه کوتاهی قد را کاهش دهند. همچنین بررسی ها نشان می دهد نوزادان پرویی ، که مادرانشان تا متوسطه اول درس خوانده بودند ، 60% کمتر از کودکان مادران بی سواد ، از کوتاهی قد رنج می برند.

ج-  بهبود مشارکت سیاسی و ترویج جامعه سالم:

*     آموزش به مردم کمک می کند تا دموکراسی را درک کنند. تحمل و اعتماد همراه با آنرا افزایش داده  و مردم را به مشارکت نهایی تشویق نماید. همچنین آموزش نقش مهمی در تخریب محیط زیست دارد.بعلاوه موجب توانمندی زنان برای غلبه بر تبعیض و تاکید بر حقوق خود می شود.

*     آموزش درک مردم از سیاست و نحوه مشارکت و نقش آفرینی در امور سیاسی و اجتماعی را تقویت می کند . به طوری که در 12 کشور آفریقای سیاه ، 63% از افراد بی سواد تمایل به مشارکت سیاسی داشتند، در صورتیکه 71% افرادی که دوره ابتدایی را گذرانده بودندو 85% افرادی که دوره متوسطه اول را گذرانده بودند، به مشارکت سیاسی و پذیرش نقش ها و مسئولیت های اجتماعی، علاقه مند بودند. در ترکیه سهم افراد علاقه مند به مشارکت سیاسی برای افرادی که دوره ابتدایی را تمام کرده بودند 40% و افرادی که دوره متوسطه اول را تمام کرده بودند 52% افزایش یافت .

*     افراد آموزش دیده با احتمال بیشتری در پای صندوقهای رای حاضر میشوند. در 14 کشور آمریکای لاتین حضور افرادی که تا حد دوره ابتدایی تحصیل کرده بودند، 5% و افرادی که دارای تحصیلات متوسطه دارند 9% بیشتر از افراد بی سواد در انتخابات حضور یافته اند.

*     آموزش تحمل فساد را کاهش داده و موجب پاسخگویی می شود. در  31 کشور ، کسانی که تحصیلات متوسطه داشتند ، یک ششم بیشتر از متوسط ، از نارسایی خدمات دولتی شکایت کرده اند.

*     آموزش نقش انکار ناپذیر در تقویت روابط عاطفی دارد که باعث همبستگی جوامع محلی و اجتماعات می گردد. بررسی ها در کشورهای آمریکای لاتین نشان داده است ، افرادی که تحصیلات متوسطه داشتند در مقایسه با افرادی که دوره ابتدایی را گذرانده اند47% کمتر نسبت به مذاهب دیگر اظهار نارضایتی می کنند . این نرخ در کشورهای عربی حدود 14% است.

*     با بهبود دانش، القاء ارزشها ، ایجاد باورها و تغییر نگرش ها، آموزش پتانسیل بسیاری برای تغییر سبک زندگی و رفتارهای مخرب زیست محیطی دارد، بررسی ها نشان میدهد ، دانش آموزان 57 کشور که در علو امتیاز بالایی کسب کرده بودند، نسبت به مسائل پیچیده ی زیست محیطی آگاهی بیشتری داشتند. به همین ترتیب در 29 کشوری که اغلب پردرآمد بودند، 25% مردمی که تحصیلات کمتر از متوسطه داشتند نسبت به محیط زیست ابراز نگرانی کرده اند در حالیکه 37% افرادی که تحصیلات متوسطه داشتند و 46% افرادی مه تحصیلات دانشگاهی داشتند، نسبت به محیط زیست ابراز نگرانی کرده بودند.

*      افزایش دسترسی به مدارس برای همه ، عموما  بی عدالتی را در جامعه کاهش می دهد. اما باید برای کل جمعیت به طور یکسان افزایش دهد، در غیر اینصورت بی عدالتی تلقی شده و سرخوردگی را تقویت می کند.در 55 کشور کم درآمد و درآمد متوسط ، هر جا که فرصت آموزش افزایش نامتوازن داشته ، احتمال درگیری را دو برابر و از  3/8% به 9/5% افزایش داده است.ودر پاکستان تنها 30% زنانی که تحصیل نکرده اند ، حق اظهار نظر را به کودکان خود می دهند در حالیکه این نسبت برای مادرانی که دوره ابتدایی را گذرانده اند 52% و افرادی که دوره متوسطه دارند 63% است.

آدرس کوتاه: